Individuálny resocializačný program
Tvorba a vyhodnocovanie individuálneho resocializačného programu (ďalej len IRP) a základná štruktúra IRP
Odborná práca s klientom vychádza z metód odbornej práce, ktoré centrum realizuje. Ide o vyššie spomínanú individuálnu a sociálnu prácu, psychologické činnosti, ktoré sú sprevádzané ďalšími aktivitami v centre zameranými na rozvoj pracovných zručností, aktivizáciu pracovných návykov a osvojovanie si ďalších vedomostí z oblasti sebaobslužných návykov v záujme schopnosti klienta viesť samostatný život, uplatniť sa po odchode z centra na trhu práce a celoživotne abstinovať.
IRP má svoju základnú štruktúru, ktorá vychádza z programu centra, klientovej fázy adaptácie a následne samotnej resocializácie. Zahŕňa špecifické potreby klienta, ktoré je nutné zohľadňovať počas celého pobytu u nás a očakávaní klienta a jeho cieľov. Tvoríme ho s klientom už počas prvokontaktného stretnutia, je dopĺňaný a pozmeňovaný na základe nových skutočností, ktoré sa dejú v živote klienta, na základe výsledkov individuálnej a skupinovej práce s klientom, jeho rodinou a na základe novo formulovaných cieľov, ktoré si v procese resocializácie klient vytýčil. Je vyhodnocovaný prostredníctvom tzv. komentárov, ktoré píše klient ako sebareflexiu svojho prežívania min. 1x mesačne, obsahuje jeho vnímanie osobnostných zmien, názorov, postojov, hodnôt, prejavov správania. Spolu s odborným zamestnancom centra ho 1x mesačne v rámci individuálnej práce s klientom vyhodnocujú, príp. prepracúvavajú.
Základná štruktúra IRP:
Adaptačná fáza
- začlenenie sa do komunity, osvojenie si základných pravidiel pobytu (domový poriadok, izbový poriadok, BOZP, režim dňa, zásady individuálnej a skupinovej práce s klientom) za sústavnej pomoci a vedenia personálu a fázovo starších klientov,
- absolvovanie vstupnej psychodiagnostiky, spolupráca klienta pri identifikovaní anamnesticky významných údajov vo vzťahu k rozvoju problémového správania a užívaniu návykových látok vrátane ich príp. manifestácie v rámci adaptačného procesu v komunite
- spoločné stanovenie konkrétnych cieľov a postupov napĺňania cieľov tak, aby bol klient schopný aktivovať a využívať vlastné zdroje pozitívnej sebapodpory, životné zručnosti a vhodné návyky a bol schopný požiadať o pomoc
- screening a riešenie príp. somatických a psychických následkov užívania drog prostredníctvom lekárov – špecialistov (obvodný lekár, gynekológia, zubné ošetrenie, psychiatria a pod. podľa druhu zdravotných problémov klienta po príjme)
- začlenenie sa do vzdelávacieho programu v zariadení tak, aby bol u klienta podporovaný rozvoj učebných návykov a motivácia k prehodnoteniu doterajšieho postoja k teoretickej forme vzdelávania
- spolupráca s rodinou dieťaťa telefonicky, mailovo, vzájomná informovanosť o adaptačných problémoch klienta a hľadanie možných súvislostí s návykmi dieťaťa v pôvodnom prostredí a determinujúcimi faktormi vývoja prežívania a správania
- priebežná spolupráca s príslušným Úradom práce sociálnych vecí a rodiny v mieste trvalého bydliska klienta
Poadaptačné obdobie (2. – 5. fáza)
- Individuálna a skupinová práca zameraná na orientovanie sa v motívoch svojho správania, učenie sa zvládať záťažové situácie bez úniku k používaniu starých vzorcov správania, vytváranie si pozitívneho vzťahu k sebe a vzťahovo blízkym osobám
- Práca s rodinou v rámci individuálnej alebo skupinovej práce s klientom, udržiavanie pravidelného telefonického a písomného kontaktu klienta s rodinou, postupné budovanie nových foriem vzťahov v rodine na základe vlastného sebapoznania a spoločných cieľov po absolvovaní programu, absolvovanie spoločných pobytových rodinných terénnych programov
- Práca s rodičmi v rámci rodičovských skupín a individuálneho poradenstva pre rodičov, ich usmernenie v záujme dodržiavania pravidiel resocializačného programu, aktívna spolupráca pri systéme priepustiek do domáceho prostredia v 3. fáze pobytu
- Práca s klientom zameraná na zásadnú zmenu postojov, hodnôt a fixovaného správania z obdobia užívania drog, neustále overovanie novonaučeného a upevňovanie v sociálnych situáciách v podmienkach resocializačného centra, preberanie stále väčšieho podielu spoluzodpovednosti za seba a za chod komunity
- Súbežné plnenie programu resocializácie na posilnenie abstinencie od návykových látok, podpora osobnostného rastu a zvládania bežných požiadaviek z pôvodného sociálneho prostredia (udržiavanie vzájomne podporujúcich sa vzťahov v rámci rodiny, plnenie si požiadaviek v rámci vyučovacieho procesu, rekvalifikačných kurzov, orientácia sa na trhu práce, adaptácia na pôvodné prostredie s hľadaním nových spôsobov trávenia voľného času, podpora rekreačných športov, záľub podporujúcich abstinenciu)
- Overovanie si osobnostných zmien, návykov, zodpovedného správania voči sebe a blízkym v rámci priepustkového režimu 4. a 5. fázy
- Postupný návrat do pôvodného prostredia s uchovaním si naučeného, pri plnej abstinencii a v kontexte novej kvality života